ادبستان بیست


عید مبارک

نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

محصولات کشاورزی قهدریجان

  محصولات کشاورزی

 دسترسي به آب و موقعيت اقليمي مناسب، همراه با كوشش و زحمات كشاورزان قهدريجان، زمينه كشت انواع محصولات يك ساله را در این منطقه فراهم آورده است.

 براساس آمار سال 1381 از مجموع اراضي زيركشت نزديك به هزار هكتار به گندم، 1300 هكتار به علوفه، 1200 هكتار به برنجكاري، 900 هكتار به پياز و بقيه به کشت صيفي‌جات و سبزيجات اختصاص دارد.

 بيشترين اراضي زير كشت مربوط به برنج است ولي بيشترين محصول توليد شده از نظر تناژمربوط به پياز است.

بطوری که حتی می توان گفت مهمترين محصول كشاورزي شهر پياز می باشد كه هرساله اعظم آن به بازارهاي اصفهان و تهران ارسال شده و حتي در سال های گذشته به خارج از كشور نیز صادر گرديده است.

  مقدار سطح زير كشت محصولات، ساليانه با توجه به قيمت فروش محصولات كشاورزي تغيير مي‌كند. به عنوان مثال با بالارفتن قيمت پياز دریک سال مقدار قابل توجهي از اراضي كشاورزي در سال بعد از آن  زیر كشت پياز خواهد رفت.

 وجود محصولات كشاورزي كه بايد سريعا به بازار مصرف منتقل شود  موجب بوجود آمدن بنگاه‌هاي تره‌بار و نيز ساير مشاغل خدماتي در شهر قهدريجان شده است.

 در مورد باغات قهدریجان هم گرچه همه خانوارهاي ساكن قهدريجان داراي باغ نيستند ولي تعداد زیادی از آنها داراي باغ شخصی هستند.

در عين حال، نحوه بهر‌ه‌برداري از باغات نيز بیشتر به صورت شخصي است تا به صورت شراكت يا اجاره‌اي و نیز محصول اين باغات عموماً شامل سيب،گیلاس، آلوچه،هلو،آلبالو و زردآلو می باشد.

نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: پنج شنبه 19 بهمن 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

بوي بد دهان مي‌گويد چه بيماري داريد

بوي بد دهان مي‌گويد چه بيماري داريد

چاپ فرستادن به ایمیل

دستیار طب سنتی از دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: امروزه مشخص شده است که کمبود برخی ویتامین‌ها باعث تغییراتی در دهان می‌شوند؛ به عنوان مثال کمبود ویتامین B۲ باعث ترک گوشه لب، سرخی روی زبان و صافی پرزهای زبان می‌شود.

کمبود ویتامین C نیز منجر به تورم، تغییر رنگ لثه و خونریزی لثه می‌شود.بوی بد دهان نیز یکی از تغییرات ایجاد شده در دهان است که بیماری‌های دهان و دندان، یبوست، ترشحات سینوسی و سایر بیماری‌های غیر دهانی در آن تاثیر گذار است.

 

امیر محمد جلادت با بیان اینکه تمام موارد بوی بد دهان به بیماری‌های دهان و دندان مرتبط نمی‌شود، گفت: بوی بد دهان یک علامت است که می‌تواند گویای بیماری‌های مختلفی مانند مشکلات دهانی و غیر دهانی شامل بیماری‌های مجاری تنفسی، اختلالات دستگاه گوارش، نارسایی کبد و سیروز کبدی، دیابت ونارسایی کلیه باشد و برای درمان صحیح لازم است که ابتدا علت تشخیص داده شود.

وی افزود: بیماری‌های دستگاه گوارش و فساد غذا در معده از جمله مواردی هستند که باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. پُری معده ممکن است باعث عفونت لثه‌ها شود و پاکسازی دستگاه گوارش با داروهای مناسبی مانند خیسانده برگه‌ها یا داروی گلقند یا سکنجبین عسلی در زمانی که حرارت در معده داریم در رفع بوی بد دهان مؤثرند.

پرهیز از پرخوری و رو هم‌خوری برای مقابله با بوی بد دهان

دستیار طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به راه‌های مقابله با بوی بد دهان، تصريح كرد: برای مقابله با بوی بد دهان باید از پرخوری و رو هم خوری پرهیز کرد.

موادی که به هضم غذا کمک می‌کنند مثل سبزی‌های ریحان و چای (با رعایت فاصله از وعده غذایی) می‌توانند در رفع بوی بد دهان مؤثر باشد.

دکتر جلادت ترشحات سینوسی را یکی از علل بدبویی دهان دانست و افزود:ترشحات سینوسی نیز یکی دیگر از علل بدبویی دهان هستند و پاکسازی سر و سینوس‌ها در این موارد کمک کننده است اما پوسیدگی دندان و بیماری‌های سینوسی خود می‌تواند ناشی از بدهضمی باشد لذا در کنار شستشوی بینی و دهان رعایت نکات بهداشتی مثل جویدن آرام غذا، پرهیز از حرکات سنگین بعد از غذا و عدم مصرف مایعات حین غذا خوردن در کاهش بوی بد دهان مؤثرند.

به گفته وی، مصرف آدامس سقز ضمن اینکه به بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند در بهبود هضم نیز دخیل است.

انجیر رفع کننده یبوست

دستیار طب سنتی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، یبوست را یکی از دلایل بدبویی دهان دانست و بر مصرف انجیر به عنوان رفع کننده این مشکل تاکید کرد و افزود: باید به وضعیت اجابت مزاج نیز توجه داشت چرا که یکی از علل بدبوی دهان یبوست است. در درمان یبوست رعایت نکات بهداشتی مذکور از جمله خوب جویدن غذا و پرهیز از تداخلات غذایی لازم است. مصرف انجیر می‌تواند در رفع این مشکل نیز مؤثر باشد.

شناخت علت، گام اول درمان بوی بد دهان

جلادت خاطرنشان کرد: در رفع بوی بد دهان قدم اول شناخت سبب است و استفاده صحیح از مسواک، نخ دندان، زبان پاک کن و پاکیزه نگه داشتن دندان مصنوعی در کنار توجه به توصیه‌های بهداشتی در زمان صرف غذا از جمله مهم‌ترین اقدامات پیشگیری کننده از بوی بد دهان هستند. دهان شویه‌های آنتی‌سپتیک خصوصاً کلرهگزیدین نیز به عنوان مکمل روش‌های مکانیکی می‌توانند به برطرف کردن بوی دهان کمک کنند. استفاده از غذاهای فیبردار مثل سبزیجات تازه و هویج مفید هستند، بلافاصله بعد از غذا نباید خوابید و از روهم خوری باید پرهیز کرد.

منبع : سایت کنجکاو

نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: شنبه 29 مهر 1391برچسب:دهان,بوی بد,دیابت ,انجیر, | موضوع: <-PostCategory-> |

خدا

 

همیشه روی هر پله ای که باشی

خدا یک پله بالاتره  نه بخاطر خدابودنش

بلکه به خاطر اینکه دستت را بگیره

پس هیچ وقت خدا را فراموش نکن

نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: دو شنبه 16 مرداد 1398برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

تغذیه ماه رمضان

اصول تغذیه صحیح در هنگام روزه داری

 

 ایسنا : يك متخصص تغذيه با تاكيد بر اين كه در ماه رمضان، سحري بايد وعده اصلي غذايي را تشكيل دهد، نسبت به عوارض ناشي از عدم مصرف آن هشدار داد . وی همچنین گفت ، رعایت اصول تغذیه صحیح در هنگام روزه داری ضامن ارتقای سلامت جسمی روزه داران خواهد بود .

 
 
دكتر برليانت بزرگمهر گفت: برخي از افراد به دليل بي‌توجهي به توصيه‌هاي پزشكي و الگوهاي غلط غذايي، در طول ماه رمضان يا بعد از آن دچار اختلالاتي مانند يبوست، سنگ مجاري ادراري، سردرد، سرگيجه، بي‌حوصلگي، عصبانيت، پرخاشگري و كاهش ديد چشم شده و مقاومت بدنشان در برابر بيماري‌ها كاهش مي‌يابد. در حالي كه با تغذيه صحيح در ماه رمضان نه تنها هيچ عارضه‌اي بروز نمي‌كند بلكه كمك شاياني به سلامت بدن مي‌شود.
وي با تاكيد بر اين كه سحري بايد وعده اصلي غذايي در ماه رمضان باشد، افزود: نخوردن سحري در ماه رمضان مي تواند مشكلات جدي را به دنبال داشته باشد. در ماه رمضان نيز بايد سه وعده غذايي در نظر گرفته شود؛ وعده سحري كه غذاي اصلي را تشكيل مي دهد، موقع افطار غذاي مختصري مصرف شده و وعده شام بهتر است يك يا دو ساعت بعد از افطار در نظر گرفته شود.
به گفته اين متخصص تغذيه، بايد براي خوردن سحري فرصت كافي در نظر گرفته شود. همچنين بهتر است هنگام افطار، روزه با نوشيدني نسبتاً گرم مانند شير و مقداري عسل، خرما يا نان و پنير و گردو باز شود. بهتر است به جاي زولبيا، باميه و شيريني‌هايي مانند آن از خرما وعسل استفاده شود. اين در حالي است كه در خوردن آن نبايد افراط شود چرا كه چاقي را به دنبال دارد.
وي با اشاره به عوارض ناشي از تغذيه اشتباه در ماه رمضان گفت: عدم مصرف سحري و همچنين پرخوري در افطار، چاقي و ناراحتي‌هاي گوارشي را به دنبال دارد. به دنبال عدم مصرف وعده سحري، قند خون افت پيدا كرده و تمايل به مصرف غذاهاي سرخ كرده و به ويژه شيرين افزايش يافته و باعث چاقي مي‌شود.همچنين افت قند خون، سردرد، سرگيجه و عوارض عصبي را به دنبال دارد.
به گفته وي، يبوست عارضه طبيعي روزه نيست. عدم مصرف كافي آب، سبزيجات و سالاد در ماه رمضان يبوست را به دنبال دارد. مشاهده مي‌شود برخي از افراد بعد از يك ماه روزه گرفتن، چاق مي‌شوند؛ پرخوري در وعده سحر و به ويژه افطار و افراط در مصرف مواد چرب، غذاهاي سرخ كرده و مواد شيرين مانند زولبيا و باميه، چاقي را به دنبال دارد. در مجموع انباشتن معده از انواع غذاها در وعده افطار اشتباه است.
دكتر بزرگمهر با تاكيد بر اين كه در ماه رمضان هم بايد طبق معمول ديگر ماه‌ها زندگي كرد؛ ادامه داد: در اين ماه نيز پياده‌روي و ورزش نبايد فراموش شود. به اين ترتيب افرادي كه قبل از افطار دچار ضعف مي‌شوند بايد قبل از ظهر براي اين امر اقدام كنند.
وي گفت: درماه رمضان ازمصرف زياد موادي كه تشنگي را به دنبال دارند مانند نمك، گوشت و مرغ بايد پرهيز كرد. از آن جا كه پروتئين‌هاي حيواني به صورت اوره دفع مي‌شوند و دفع اوره مستلزم مقدار زيادي آب است، تشنگي ايجاد مي‌كند. به اين ترتيب انواع خورشت‌ها و خوراك‌هاي كم چربي و كم نمك و مصرف نان و برنج به ميزان كافي در ماه رمضان لازم است. دكتر بزرگمهر با تاكيد بر ضرورت توجه به تغذيه جوانان و نوجوانان در ماه رمضان، گفت: از آن جا كه اين گروه‌هاي سني در دوره رشد بوده و از فعاليت فكري و جسمي بيشتري برخوردارند، بايد به تغذيه آن‌ها در اين ماه بيش از پيش توجه شود. اصولا جوانان و نوجوانان در مواقع عادي صبحانه كافي مصرف نمي‌كنند كه اين امر در ماه رمضان تشديد مي‌شود. وي با تاكيد بر مصرف وعده سحري در جوانان و نوجوانان به ايسنا گفت: اين گروه سني بايد در وعده سحري از مواد داراي آب زياد مانند ماست، شير، سوپ، سبزي‌ها و ميوه‌ها به ميزان كافي استفاده كنند. استفاده كافي از سبزي، سالاد و ميوه، ميزان تشنگي را كاهش مي‌دهد. همچنين عدم مصرف لبنيات به ميزان كافي، اختلال در رشد را به دنبال دارد. افت فشار خون در اين گروه سني كاهش قدرت يادگيري و تمركز را به دنبال دارد. وي گفت: كم غذايي يا بدغذايي در ماه رمضان، در جوانان و نوجوانان لاغري ايجاد مي‌كند؛ بنابراين در ماه رمضان نيز مانند ساير ماه‌ها بايد وزن در محدوده طبيعي باشد.
 
نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: جمعه 6 مرداد 1398برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

عمل لیزیک و خطرات آن

ارسال به دوستان

 

 

 

 خطرات عمل لیزیک چشم

بعد از سالها استفاده از عينك و لنز تماسي اكنون شما تصميم مي گيريد كه مشكل بينايي خود را با ليزيك حل نماييد . شما مقالات متعددي را درباره اين روش شگفت انگيز خوانده ايد وچشم پزشك شما هم كانديداتوري شما براي اين عمل را تاييد نموده است اكنون در اين زمان بيش از هر وقت ديگري در زندگيتان شما بايد توقف نماييد وجدا از هيجانات لحظه اي عميقا به كاري كه مي خواهيد انجام دهيد فكر كنيد . ليزيك بطور دائمي اپتيك و فيزيولوژي چشم شما را تغيير ميدهد به احتمال زياد همه چيز به خوبي پيش خواهد رفت اما يك احتمال قابل توجه بيشتر از آنچه كه همه چشم پزشك ها تشخيص ميدهند ويا عموم قبول دارند وجود دارد كه چشمهاي شما بگونه اي غير قابل برگشت صدمه بينند .

وقتي كه كسي يك روش جراحي انتخابي را بررسي ميكند بايد ببيند آيا واقعا منافع آن بر خطرات آن مي چربد مطمئنا شما درباره مزاياي اين عمل چيزهاي زيادي شنيده ايد و حتما هم از جراحي كه از انجام عمل برروي چشم شما نفع مالي ميبرد نيز شنيده ايد .

اما براي شما بهتر است كه چند دقيقه وقت خود را صرف خواندن ادامه اين مطلب نماييد تا اطلاعات بيشتري درباره خطرات ليزيك كسب نماييد وقتي كه از اين خطرات مطلع شديد شما ممكن است نتيجه بگيريد كه احتياط اقتضا ميكند كه شما از هوس ليزيك صرف نظر نماييد تا روشهاي جراحي انكساري به حد تكامل خود برسند وبي خطر بودن آنها كاملا اثبات گردد .

  1. ميزان واقعي خطر نامعلوم است و كمتر از مقدار واقعي آن اعلام مي گردد قبل از جراحي معمولا به بيماران گفته مي شود كه خطر بروز عوارض جانبي ناشي از ليزيك 1% و يا حتي كمتر از آن در صورتي كه توسط يك جراح با تجربه انجام پذيرد مي باشد . بايد توجه نمود كه اين خطر مربوط به يك چشم است و خطر كلي بروز صدمه دائمي به حداقل يك چشم با اين ارقام واقعا 2 درصد است آيا واقعا عالي نيست ؟ درنشست فوق العاده محققين بينايي و چشم پزشكي در فلوريدا محققين گزارش دادند كه تا 21% بيماراني كه اصلاح انكساري با روش ليزري انجام داده اند از مشكلات ديد در شب كه ناشي از كاهش حساسيت CONTRAST و همچنين GLARE و هاله مي باشد رنج مي برند. بر طبق يك مطالعه ديگر 12% از بيماران بعد از عمل ليزيك از اختلالات بينايي در شب رنج ميبرده اند در حالي كه ارقام براي بيماران PRK رقم 6% را نشان مي دهد در يك مطالعه ديگر 22.8% از بيماران ليزيك شده بعد از عمل دچار حساسيت به نور شده اند و 7.1% از سردرد رنج مي برده اند و 31.9% از GLARE شكايت داشته اند و 32% هم در رانندگي در شب مشكل داشته اند در يك مطالعه كه در مجله REVIEW OF OPTORETRY به چاپ رسيدهعوارض جراحي ليزيك به شرح زير آمده است:عوارض ضمن عمل فلاپ 2.7 %عوارض بعد از عمل فلاپ 4%رشد اپي تليال به درون چشم 14.7%نقايص اپي تليال پنج درصدچين و چروك فلپ 5.9%اين عوارض اغلب توليدآستیگما تیسم غير منظم مي كند همانطور كه مي دانيد آستيگماتيسم منظم با عينك قابل اصلاح است در حاليكه آستيگماتيسم نامنظم با عينك قابل اصلاح نمي باشد و در اين موارد چاره اي جز استفاده از عدسيهاي تماسي سخت (RGP) نمي باشد ولي بدليل مسطح شدن قرنيه بعد از ليزيك يافتن لنزي كه بخوبي بر روي قرنيه در مركز قرار گيرد تقريبا غير ممكن مي باشد نتيجه اينكه لنزهاي RGP در وضعيت بعد از ليزيك براي اين افراد بسيار ناراحت كننده خواهد بود و بنابر اين نمي توان از آن براي رفع آستيگماتيسم نامنظم ايجاد شده بهره برد . بسياري از چشم پزشكان از خطرات واقعي ليزيك بي اطلاع هستند و اغلب ترجيح مي دهند از پذيرش بيماران دچار عوارض بعد از ليزيك خودداري كنند زيرا درمان چنين بيماراني مطمئنا سود كمتري نسبت به عمل بر روي يك بيمار جديد دارد بنابر اين اين پزشكان هرگز آگاهي درستي از ميزان ضايعه اي كه توسط ليزيك ايجاد شده پيدا نمي كنند .
  2. تكنولوژي ليزيك هنوز در ابتداي راه است : جامعه جراحي انكساري از نظر اقتصادي به خواست هاي زود گذر افراد متكي است . اين تمايل طبيعي انسان براي جراحان انكساري و تجهيزات پزشكي آنها تعداد زيادي بيمار فراهم مي كند كه بدين وسيله جراحان تكنيك ها و ابزار كارشان را توسعه مي دهند .براي مثال در حال حاضر هيچ اتفاق نظري در مورد اينكه چه نوع ليزر اگزايمري بهترين نتيجه را مي دهد وجود ندارد روش ablat قرينه توسط ليزر Nidek با ليزر visx متفاوت است با اين وجود هر دو خود را بهترين مي دانند . خيلي از جراحان فلپ ليزيك را از يك طرف تا طرف ديگر با ميكروتوم chiron بر مي دارند در حاليكه ساير جراحاني كه در كار با ميكروتوم Hansatom تبحر دارند يك فلپ فوقاني از بالا به پايين را بر مي دارند .جراحي انكساري هنوز در ابتداي راهست بطوريكه بسياري از جراحان ابزارهاي خاص خودشان را براي كارهايي مانند برش ، برداشتن و شستن فلپ ابداع و روانه بازار مي نمايد بسياري از تلاشهايي كه براي توسعه ليزيك صورت مي گيرد با هدف سود آوري سريع با ترويج فروش ابزار جراحي و پذيرش تكنيكهاي جديد جراحي و پذيرش تكنيك هاي جديد جراحي انجام مي گيرد . بازاريابان نوعي از مشتريان را كه با عنوان پذيرندگان اوليه مشهورند مي شناسند اينها مايل به خريد جديدترين محصولات و تكنولوژي مي باشند . جراحان انكساري نيز از اين موصوع با اطلاع هستند وبيشتر كتابهاي جراحي انكساري داراي حداقل يك يا دو فصل در مورد چگونگي كسب سود با هدف قرار دادن اين افراد مي باشد .بحث استراتژي هاي بازار يابي در كتابهاي پزشكي بسيار قابل توجه مي باشد و بخشهاي متعددي از اين كتابها درباره طبيعت تجاري اين زمينه فعاليت از پزشكي مي باشد در مورد بازيهاي كامپيوتري يا laptop اگر ما همان ابتداي كار آنها را قبول كنيم مشكلي پيشم نمي آيد ولي در مورد يك روش جراحي با آثاري غير قابل برگشت بر روي چشم چه پيش مي آيد يكي از پزشكان در اين باره مي گويد :‌ ما صدها و هزاران چشم پزشك را براي استفاده از تكنيك آموزش مي دهيم كه همزمان شامل نحوه انجام كار و شناسايي عوارض پيامد هاي احتمالي آن مي باشد . آيا هم براي بيماران و هم براي حرفه ما بهتر نبود تا به شيوه اي تدريجي عمل مي نموديم تا تكنيك را بر روي تعداد كمتري از بيماران ( يا حتي در آزمايشگاه ) امتحان مي نموديم و آموزش عمومي پزشكان را براي زماني نگه مي داشتيم كه تكنيك ها را آزمايش نموده بوديم و نتايج قابل قبولي در باره صحت و كارآيي تكنيك بدست آورده بوديم ؟يكي ديگر از جراحان برجسته انكساري معتقد است كه روش ليزيك هنوز كامل نشده است يك گروه ديگر اظهار مي دارند كه هر چه كه تكنولوژي و تكنيها توسعه مي يابند ما بايد درك بهتري از اهميت تداخل عمل ليزر و بافت ، ترميم زخم قرنيه و نقش عوامل دارويي در تعديل نتايج انكساري بدست آوريم . اين پيشرفت ها بايد در جهت قابل پيش بيني نمودن PRK و ليزيك همراه با عوارض جانبي كمتر بوده باشد . آيا شما مي خواهيد كه چشمهاي شما همان چشماني باشد كه به اين پزشكان ياد مي دهد چگونه عمل ليزيك را ايمن تر و موفقيت آميز تر نمايد .
  3. ليزيك ايجاد انحرافات اپتيكي مي كند كه چشم پزشكان اطلاعات كاملي درباره آن ندارند .جراحي انكساري تلاش مي كند خطاهاي انكساري اسفريك و سيلندريك را حذف نمايد اما در اين روش به ساير انحرافات اپتيكي چشم توجهي نمي گردد بر طبق نظر دكتر ريموند از دپارتمان چشم پزشكي دانشگاه تگزاس اين انحرافات طبيعي توام با انحرافاتي كه در اثر جراحي انكساري ايجاد مي شود مي تواند باعث كاهش عملكرد سيستم بينايي عليرغم حذف خطاهاي انكساري اسفروسيلندريك گردد . انحرافات اپتيكي كه در اثر جراحي ايجاد مي گردند عليرغم اهميتي كه در عملكرد ايده آل سيستم بيناي دارند كمتر مورد توجه قرار گرفته اند .علاوه بر اين قرنيه طبيعي تقريبا عاري از هر گونه مشكلي است در حالي كه قرنيه بعد از عمل داراي عملكردي توام با انحرافات اپتيكي است و اغلب بي ثبات و عملكرد آن در شب و يا در بيماراني كه داراي مردمك بزرگتر از متوسط هستند بدتر مي گردد لنز هاي تماسي و عينك فيزيولوژي اپتيك چشم را به طور دائمي تغيير نمي دهند ولي جراحي انكساري اين كار را مي كند .يكي از چشم پزشكان مي گويد : ما واقعا اپتيك چشم را در موقع عمل ليزيك تخريب مي كنيم اگر مردمك كوچك باشد مشكلي پيش نمي آيد ولي وقتي مردمك بزرگ شود مانند وضعيتي كه در شب ايجاد مي شود مشكل ايجاد مي گردد .
  4. ليزيك باعث كاهش حساسيت به Contrast مي گردد .بيشتر مردم چيزي درباره حساسيت به كنتراست نمي دانند مگر اينكه در اثر ليزيك آن را از دست داده باشند نمونه اي از كاعش حساسيت به كنتراست شخصي است كه به طرف شما مي آيد در حالي كه نور از پشت سرش مي تابد و خودش مانند شبحي به نظر ميرسد در وضعيت قبل از ليزيك مشخصات چهره اين فرد بخوبي قابل شناسايي است از دست رفتن حساسيت به كنتراست دائمي است و به درجات متغير افرادي را كه ليزيك مي كنند گرفتار مي سازد .اخيرا مطالعه اي در مركز مطالعات جراحي انكساري انجام شده و در آن بيماران بين دو تا هفت سال بعد از جراحي انكساري تحت نظر بوده اند نشان مي دهد كه 58 درصد از آنان در تست حساسيت كنتراست براي رانندگي شب مردود شده اند .
  5. ليزيك باعث كاهش ثبات ساختماني قرنيه مي شود .با افزايش سن قرنيه به طور طبيعي نازكتر مي گردد و همراه با اين برداشتن بافت قرنيه از طريق جراحي ليزيك مي تواند مشكلات جدي را به دنبال داشته باشد مطالعات اخير نشان مي دهد كه افرادي كه تحت عمل ليزيك قرار گرفته اند در معرض خطر بيشتري براي بروز كراتكتازي Iatrogenic ناشي از نازك شدن قرنيه هستند اكتازي ضعف ثبات ساختماني قرنيه است كه باعث مي شود قرنيه به طرف جلو خميده شود و منجر به تاري ديد ، بازگشت ميوپي (نزديك بيني ) ، ديد متغير و حتي نازك شدگي بيشتر قرنيه گرد در بدترين شكل اكتازي تنها درمان پيوند تمام عيار قرنيه مي باشد حتي بيماران داراي مقادير كم نزديك بيني نيز ممكن است دچار اكتازي ناشي از ليزيك گردند
  6. ليزيك باعث ايجاد فتوفوپي يا ترس از نور مي گردد : فتوفوپي حساسيت دردناك به نور است كه اغلب ناشي از ليزيك مي باشد اگرچه كه علت اصلي آن معلوم نيست بعضي از جراحان معتقدند تفرق نور ، glare ، و التهاب خفيفي بعد از ليزيك مي تواند علت بروز اين مشكل باشد.
  7. نزديك بيني بالاخره با شما باقي خواهد ماند : جراحي انكساي براي حذف نزديك بيني باعث بهبود ديد دور مي شود اما ممكن است باعث بدتر شدن ديد نزديك گردد و دير يا زود بايد به سراغ عينك هاي ديد نزديك براي مطالعه رفت .ميوپي باعث كاهش نياز به عينك هاي مطالعه مي گردد و با افزايش سن ، سختي لنز نيز افزايش مي يابد و به تدريج نزديك بيني دوباره باز مي گردد در موارد خفيف ميوپي براحتي مي توان براي مطالعه عينك را برداشت اما مشكل در مورد موارد شديدتر ميوپي مشكل بروز مي كند زيرا نياز به عينك هاي دو ديد پيدا مي شود .
  8. ليزيك باعث افزايش خطر بروز كاتاراكت مي گردد .ليزيك از دو طريق باعث افزايش خطر بروز آب مرواريد مي گردد نخست داروهاي استروئيدي مانند Tobradex و Alrex و pred fort و FML كه داروهاي استاندارد براي درمان عوارض بعد از ليزيك هستند . در صورت استفاده مي توانند كاتاراكت خلفي تحت كپسولي ايجاد نمايند . اگر چه كه استروئيد بعد از ليزيك بصورت طولاني مصرف نمي شوند عوارض متعدد ديگري وجود دارند (مانند خراش قرينه،‌ عفونت و كدورت)‌كه ممكن است به درمان طولاني مدت با قطره هاي استروئيدي نياز داشته باشند .راه دوم :‌ پوشش ضد UV روي شيشه هاي عينك يك سد محكم در برابر اشعه UV خورشيد كه اثر كاتاراكت زايي دارد مي باشد عدم استفاده از عينك و حدف اين سد محكم باعث قرار گرفتن بيشتر چشم شما در معرض نور خورشيد مي شود و بتدريج بروز كاتاراكت را در سنني بالاتر افزايش مي دهد .
  9. ليزيك باعث ايجاد خشكي چشم مي گردد:‌ چشم آن خشك بعد از ليزيك Post Lasik Ory Eye‌ (PLDE) كاملا شايع است و درمان آن يكي از مشكلات مهم جراحان انكساري مي باشد .براي اين بيمار وضعيتي دردناك و ناراحت كننده براي مدتي نامحدود ايجاد مي گردد اگر چه كه همه بيماران دچار اين مشكل نمي شوند ولي درصد بالايي از بيماران با اين مشكل مواجه اند .دليل آن هم اين است كه ليزيك باعث اختلال در مكانيسم هاي طبيعي توليد اشك مي گردد . نخست گذاشتن اسپكولوم براي آماده كردن بيمار براي جراحي باعث اختلال عمل پلك مي گردد و وضعيتي را بوجود مي آورد كه به آن لاگوفتالموس مي گويند . اسپكولوم همچنين باعث صدمه به مجموعه بالا برنده پلك مي گردد و مي تواند كاهش ميزان پلك زدن و يا نيمه بازماندن آن در موقع خواب گردد و در نتيجه باعث افزايش تبخير اشك گردد.ثانيا گذاشتن حلقه مكش در لمب براي ثابت ساختن چشم براي ايجاد فلپ توليد اشك توسط Gobletcellsرا مختل مي نمايد اين سلولهاي مسئول ترشح اشك پايه در چشم هستند .ثالثا پروسه برش فلپ بسياري از اعصابي را كه غدد اشكي را وادار به ترشح مي نمايند قطع مينمايد تقريبا هفتاد درصد اعصاب قرينه در ضمن ايجاد فلپ آسيب مي بيند .قطع اين اعصاب باعث بي حسي سطح قرنيه مي گردد .رابعا ablate‌ قرنيه با ليزر باعث تخريب بيشتر اعصاب مي گردد .خامسا ليزر انحناي قرنيه را تغيير مي دهد و ايجاد و نگهداري مداوم لايه اشكي را مشكل مي سازد .بيماران ليزيك تا حدقال دو ماه بعد از عمل دچار خشكي چشم خواهند بود قطره هاي چشمي بايد بطور دائم بكار برده شوند و ممكن است شخص نيمه شب با چشم هاي خشك و قرمز بيدار شود و نياز به قطره هاي اشك پيدا نمايند . خشكي چشم همچنين مي تواند باعث كاهش حدت بينايي گردد .
  10. خطرات طولاني مدت ليزيك ناشناخته هستند :‌چشم پزشكان خودشان هم موافقند كه خطرات ليزيك شناخته شده نيستند . يك جنبه قضيه به برداشتن بافت قرنيه ضمن ليزيك مربوط مي شود بدين ترتيب كه براي دفعات بعدي نياز به ablate قرنيه كه ممكن است بعدها در طول عمر نياز به آن باشد درمان هاي ليزري مانند PTK ممكن است به خاطر برداشته شدن بيش از حد بافت توسط ليزيك غير ممكن باشند .يك جنبه ديگر قضيه تغيير شكل قرنيه در ليزيك ارزيابي وجود گلوكوم را براي چشم پزشكان مشكل مي سازدتست هاي تونومتري بر روي قرنيه بعد از ليزيك بدليل تغيير استحكام قرنيه از دقت كافي برخوردار نخواهد بود و بنابراين ممكن است بيماران گلوكومي بسياري كشف نشده باقي بمانند .

نتيجه :

‌هر كدام از اين ده نكته را بايد هنگام تصميم به انجام عمل ليزيك در نظر گرفت بسياري از چشم پزشكان به اين نكات توجه دارند اما بيشتر جراحان انكساري و صنعت ليزر اگزايمر كه مايل به كسب حداكثر سود از راه ليزيك هستند به اين نكات توجه ندارند . قرنهاست كه عينك بهترين ديد را براي مردم فراهم نموده است .

منبع (منابع): 
اپتومتری ایران - حسين عليميرزايى
نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: پنج شنبه 22 تير 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

ارامگاه انوش

ارامگاه انوش پیامبر خدا نوه ی حضرت آدم در شهر قهدریجان

 

رئيس اداره اوقاف و امور خيريه فلاورجان اصفهان گفت: آرامگاه سومين پيامبر كره خاكي،نوه حضرتآدم(ع) موسوم به حضرت انوش (ع) بن شيث بن آدمملقب به ريساندر شهرقهدريجان از توابع اين شهرستان قرار دارد.
 به گزارش سامانه فرهنگخانه حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي طاهري در گفت و گو با ايرنا افزود:
نام پدر اين پيامبر،حضرت شيث بن آدم (ع)و نام مادرش نزله (حوريه يا حورا ) است.
وي بااشاره به روايتي ازامام محمد باقر(ع)گفت:دراين روايت آمده است: حضرت آدم بعد از كشته شدن هابيل بسيار گريست تا خداوند به او وعده پسري داد تا جاي هابيل را بگيرد لذا در ‪۱۳۰سالگي خداوند به او فرزندي عطا كرد كه آدم نام او را شيث گذاشت.
وي افزود:حضرت آدم (ع)كه پس از حدود هزار سال وفات يافت، شيث را وصي خود معرفي نمود و خداوند نيز شيث را به پيامبري برگزيد و پنجاه صحيفه بر وي نازل كرد تا به وسيله آنها مردم زمان خود را كه همگي از نوه‌ها و نوادگان آدم ابوالبشر بودند، به توحيد و يگانگي خدا دعوت كند.
رئيس اداره اوقاف و امور خيريه فلاورجان گفت:طبق اسناد موجود عمر اين پيامبر حدود ‪ ۹۵۰تا ‪ ۹۶۵سال بوده است.
طاهري با اشاره به ناشناخته ماندن اين پيامبر گفت: امسال براي معرفي اين پيامبر بيش از پيش اقدام خواهيم كرد.
وي گفت:اداره اوقاف و امورخيريه فلاورجان امسال يك كتابچه درباره كرامات ، زندگينامه،وضعيت ساختماني و تجهيزات بقعه اين پيامبر منتشر مي‌كند.
وي با اشاره به اينكه بازسازي اين بقعه از ۱۰ سال پيش شروع شد ،گفت: پيش از اين،مكان مزبور به صورت يك خرابه بود كه به همت مردم خير و اداره اوقاف ساختمان جديدي براي آن احداث شد.
وی افزود:سال گذشته داخل بقعه سنگكاري و چند زائرسرا نيز در اين مكان احداث شد. اينك بقعه بازسازي شده و مقبره حضرت انوش داراي ضريح است.
به گزارش ايرنا،دركتاب تاريخ مسعودي نيز آمده است: حضرت شيث بن آدم هنگامي كه ‪ ۱۰۵ساله بود و در حدود سه هزار و ‪ ۷۶۹سال پيش از ميلاد، صاحب پسري به نام انوش شد كه او را ريسان نيز ناميده اند.
در اين كتاب آمده است:حضرت انوش اولين كسي بود كه به كمك و راهنمائي حضرت جبرائيل درخت خرما را كشت كرد و بعد از پدرش بعنوان وصي و جانشين او در امر نبوت و هدايت بشر وارد كشور ايران شد و به هدايت خلق پرداخت.
در قسمت ديگري ازكتاب تاريخ مسعودي آمده است:حضرت انوش هنگامي كه ‪۹۰ساله بودپسرش حضرت قينان به دنيا آمد و سپس صاحب نوه‌اي به نام مهلائيل يا حليث شد و پس از اين فرزند مهلاييل به نامه يارد يا غنميشا به دنيا آمد كه پدر ادريس پيغمبر است.
نگارنده كتاب مزبور افزوده است:حضرت انوش بعد از تولد حضرت قينان ‪ ۸۱۵سال ديگر عمر كرد و صاحب فرزندان زيادي شد و در دو هزارو ‪ طبق كتاب بحارالانوار جلد13 صفحه 593‪۸۶۴ پيش از ميلاد در سن ‪ ۹۰۵سالگي  ‪ در قلعه فهران در شهر قهدريجان بدرود حيات گفت. 
آرامگاه اين پيامبر در منطقه‌اي به نام فهران قرار دارد كه در گذشته شهري بزرگ بوده و يكي از مراكز تجارتي كشور به شمار مي‌رفته، بطوريكه رشته كوه‌هاي اطراف اين شهر به همين نام معروف است.
قبرستاني بزرگ نيز در اطراف مزار حضرت انوش و چاهي در روبه روي آن به فاصله ‪ ۱۳متر وجود داشته كه به گفته افراد محلي، از قديم موجب بركت و رزق و روزي اراضي اطراف خود بوده است.
به گفته مردم منطقه،آب اين چاه حتي در سالهاي خشكسالي خشك نمي‌شده و نياز مردم را فراهم مي‌كرده است.
درچند كتاب و مدرك از جمله در فهرست آمار بقاع متبركه اداره سازمان اوقاف و امور خيريه كل كشور نيز آمده است: حضرت انوش بن شيث بن آدم عليه السلام در شهر قهدريجان دفن شده است .
حجت‌الاسلام والمسلمينجعفر قلي اسدي مديركل اوقاف و امور خيريه استان اصفهان هم در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، وجود مزار حضرت انوش بن شيث بن آدم (ع) در شهرستان قهدريجان را تاييد كرد.
شهر قهدريجان در16 كيلومتري شهرستان فلاورجان واقع است .
منبع تازه ترین اخبار خبر فارسی

نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: یک شنبه 18 تير 1398برچسب:انوش"قهدریجان"نوه حضرت آدم", | موضوع: <-PostCategory-> |

نام خانوادگی

 

 

رایج ترین نام خانوادگی در ایران
 
قدس آنلاین نوشت:
ایرانیان، "محمدی" را  بیش از دیگر نام های خانوادگی از سال 1297 تا کنون انتخاب کرده اند. اما نام های خانوادگی ترکیبی با این واژه نظیر میرمحمدی و پورمحمدی نیز در کشور فراوانی بسیار دارد.بعد از محمدی ، نام های خانوادگی حسینی، احمدی و موسوی قرار دارند. تاکنون ده هزار واژه به عنوان نام خانوادگی انتخاب شده است.
پیشینه اختصاص نام خانوادگی به اشخاص در ایران، به سال 1297 شمسی یعنی زمان تاسیس سجل احوال مملکتی و ماده سوم قانون مصوب آن که مقرر می داشت هر رییس خانواده باید برای خانواده خود نام مخصوص اختیار کند و نام خانوادگی تخصیص یافته به نام او ثبت و از آن طریق به هریک از افراد خانواده او تعلق می گیرد و همگی به همان نام منصوب می شدند.
نخستین شناسنامه در تاریخ سوم دی سال 1297 برای خانمی به نام" فاطمه" و نام خانوادگی ایرانی صادر شد که سند آن در گنجینه ثبت احوال موجود است.
آن موقع در حقیقت شناسنامه ها به شکل ورقه هویت سند زده شد که به مرور زمان اطلاعات آن کامل تر و شکل آن به صورت سند چند برگی در آمد.
روند صدور شناسنامه و تخصیص نام خانوادگی ابتدا در تهران و در سال 1304 در شهرستانهای بزرگ شروع شد. اسفند سال 1308 نیز صدور شناسنامه در نمایندگی های ایرانی در خارج از کشور برای اتباع ایرانی شروع شد که نخستین سند از این دست ، در بمبئی هندوستان ، برای " عبدالحسین سپنتا " تنظیم شد که نام وی بعنوان کارگردان نخستین فیلم سینمایی ایران با نام " دختر لر" نیز در تاریخ ثبت شده است.
در فرهنگ های لغت فارسی ،‌فامیلی و شهرت را ،" نام خانوادگی" تعریف کرده اند اما برای ترکیب نام خانوادگی فرهنگ نویسان تعریفی بیان نکرده اند.
در اصطلاح حقوقی نیز نام خانوادگی را این گونه تعریف کرده اند: نامی که افراد یک خانواده (یا قسمتی از آنها ) که از نسل یک نفر هستند با آن نامیده می شوند و چون این نام بین آنها مشترک است هریک دارای یک نام اختصاصی یا شخصی است که معمولا در عرف به آن نام گفته می شود.
 
نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: شنبه 27 خرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

قربان

عید قربان مبارک

نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: جمعه 11 فروردين 1398برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

اداب ورسوم قهدریجان

برخی از اعتقادات قدیم مردم قهدریجان

 

1- گذاشتن دست بر دو طرف چهارچوب درب باعث ایجاد نزاع و دعوا می شود و برای جلوگیری از آن فرد مذکور باید پس از برداشتن دست از چهارچوب، دستانش را به هم بزند.
2- اگر دو دندان بالا و جلویی کودکی قبل از دندان های پایین دربیایید باید کودک را از یک بلندی پایین انداخت بدین ترتیب که چهار پته ی یک بقچه را می گیرند و کودک را از ارتفاع کوتاه مثلا یک متری درون بقچه می اندازند و معتقدند عدم انجام این کار باعث خواهد شد تا کودک بالاخره روزی از پشت بام یا یک بلندی سقوط کند.
3- اگر فردی در راه رفتن مشکل داشته باشد که در گذشته به علت نوع کفش ها پاهای فرد به یکدیگر گیر می کرده (و به اصطلاح عامه تپق می زده)، چند کلوخ در یک چهارراه درست می کرده (در اصطلاح عامه یک کپولی می ساخته) و معتقد بوده اند هر کس که با آن برخورد و خرابش کنند دچار این مشکل می شود و فرد قبلی از آن رهایی می یابد.
4- اعتقادی که بسیار طرفدار دارد چشم خوردن و راه های مبارزه و درمان آن است.از جمله "نمک" و "کجی گربه "( که پوسته صدفی سفید ضخیم و کوچک به اضافه متفرعات تزئینی دیگر است) برای کودکان که آسیب پذیر ترند و برای درمان چشم خوردگی می بایست تکه ای از بند تمبان شخص چشم زننده را گرفته و بر روی آتش بسوزانند تا اثر چشم زدگی خنثی شود.
5- اگر زنانی که آرد برای نان پختن خمیر می کنند روی خمیر را صاف نکنند بچه برادرشان ناقص الخلقه متولد خواهد شد.
6- اعتقادی که در گذشته دور بوده منع اقوام مرده از پختن غذا ابتدا برای چهل روز و بعدا برای فقط هفت روز بوده که در این زمان همسایه ها گاه برای خانواده مرده غذای پختنی می آورده اند.
7- مشاهده مرده توسط زن باردار موجب چشم شوری فرزندش می شود.
8- سفارش زنان به خوردن مرغ سیاه برای پسر دار شدن که معمولا یک پر مرغ را بر بدنش باقی می گذاشتند تا نشانه سیاه بودن مرغ باشد.
9- خری که دارای بینی قرمز رنگ باشد "خر دزه " خوانده می شود و اعتقاد بر آن است که این خر راضی به مرگ خود می باشد تا صاحبش ضرر کند و معمولا افراد از خریدن آن ها پرهیز می کرده اند.
10- زن باردار معمولا یا بی اشتها می شود یا اشتهای زیادی پیدا می کند که در حالت دوم معروف به " تاسه کردن " است و می بایست غذای مورد علاقه وی را مهیا کرد وگرنه پشت بچه سیاه خواهد شد! و معمولا رسم است مادر دختر باردار برای وی غذایی که معمولا کماج است (نوعی شیرینی محلی) می پزد و هم برای دختر می فرستد همچنین مقداری از آن را بین اقوام خودش تقسیم می کند.
11- برای درمان آبریزش بینی از موجودی از دسته بندپایان معروف به خرخاکی استفاده می شده بدین صورت که موجود را له کرده و در بینی قرار می داده اند.
12- برای دل درد از مغز کوبیده هسته آلبالو استفاده می شده که بسیار بد طعم و دارای بوی زننده می باشد.
13- برای درمان زخم ها و دانه های روی بدن از دود فضله چهارپایان بویژه خر ماده استفاده می شده.
14- استفاده از شير خر براى درمان سياه سرفه.
15- به داماد های تازه از طرف مادر عروس پس از اولین مهمانی داماد هفت ظرف غذا (هفت کمایدون) داده می شده که اکنون نیز بعضی خانواده ها پایبند به آن هستند و البته داماد می بایست هنگام پس آوردن ظروف النگو ، انگشتر، سرویس چینی یا ... در یکی از ظروف قرار می داده است.
16- یکی از رسوم که نشان دهنده احترام به نان و برکات خداوند است فرستادن یک یا چند عدد نان خانگی برای زوج در روز پس از ازدواج می باشد
نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: جمعه 26 اسفند 1390برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

سمنو بخورید تا ....

                                         سمنو

           یکی از دسرھای سنتی ایرانی و ویژه سفره ھفت سین نوروزی است. ماده
شیرین کننده سمنو شیره ای است کھ از خرد کردن جوانھ گندم گرفتھ می شود.
سمنو یکی از دسرھای سنتی ایرانی و ویژه سفره ھفت سین
نوروزی است. سمنو را از جوانه گندم و آرد درست می کنند. ماده
شیرین کننده سمنو شیره ای است که از خرد کردن جوانه گندم گرفته
می شود. این شیره با آرد سبوس دار جوشانده می شود.
B12,B8, B و گروه ویتامین ھاى , 5 K-E-A سمنو داراى ویتامین ھاى
و مواد مھم دیگر مانند: فسفر، کرومیوم، روى، سلنیوم، آھن و B3, B1
مس است .
سمنو مغذى و انرژى زا است و بویژه براى ورزشکاران پرورش اندام
بسیار مفید است و داروى طول عمر و آرامش اعصاب است.
سمنو شیرافزا است از این رو ھم براى مادران شیرده و ھم به علت
مقوى بودن براى زنان باردار بسیار مفید است.
از دیگر موارد مفید درمانى آن مىتوان به اثرات شفابخش آن در درمان
سو ءھاضمه، نازایى، سختى زایمان، سنگ کیسه صفرا و اختلال
صفرا، پادرد، کندى ضربان قلب، ریزش مو، لاغرى، یبوست، واریس،
قندخون و دیابت، رشد قد، بى خوابى عصبى، تصلب شرائین و
بھت زدگى، ،M.S، کلسترول، ضعف حافظه، بیماران دوره نقاھت
پرکارى تیروئید، اسکیزوفرنیا، سایکوز، فسفات در ادرار، خون ادرارى،
ترمیم زخم ھا، فلج مغزى، مقاومت در برابر عفونت، بھبودى زخم ھاى
قرنیه، بیمارى رینود، اکرودینى، کولى باسیلوز، برى برى، شارکو،
ھوابلعى، مخملک، کوریزاى مزمن، پیستوریازیس، ورم دستگاه
تناسلى، تب برفکى، ورم میزراه، سرگیجه ھاى منى پر، کم خونى
ھیپوکروم، آرتروز، ورم زبان ھمراه بار، آرتروز پا و شبیکه، پارکینسون،
عوراض یائسگى، پورپورا، اسپرو، اسکروفولوس، ھپاتیت، یرقان، یرقان
نوزادى، کمک به ترمیم شکستگى استخوان و عقیم بودن، به عنوان
غذا و کمک درمانى مفید و مؤثر است.
در داخل این غذاى بھشت که تزئین بخش سفره ھفت سین است،
بادام ھاى شیرین (سنگى) مى ریزند که نماد و مایه برکت است. این
بادام ھا را پس از پختن از سمنو خارج مى کنند و تعدادى از آنھا را به
عنوان برکت کیف پول در داخل کیف پول قرار مى دھند تا باعث فراوانى
پول و ثروت گردد .
١ و مقدار فراوانى از فسفر، پتاسیم، منیزیم، B و E بادام، حاوى ویتامین
کلسیم، گوگرد، سدیم، آھن، قند، مواد ازته و چربى است که به
ھنگام طبخ سمنو، جذب آن شده و باعث مقوى شدن بیشتر این غذا
مى گردد. مصرف سمنو باعث تقویت عمومى بدن بویژه استخوان ھا
مى گردد و غذاى بسیار مفیدى براى زنان بویژه زنان باردار، بچه شیرده
و یائسه محسوب م ى شود.
منبع:سایتھایاینترنتی__
نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

آموزشی

مواظب افراد سود جو در تبلیغات اینترنتی باشید.

نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: دو شنبه 24 بهمن 1390برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

نام قدیمی شهرها


 

نام قدیم شهرهای مختلف ایران ...

پست

 
 
اراک: سلطان‌آباد

اردبیل: فیروزگرد، اردپیل، بادان پیروز، پیروز رام

ارومیه: ارمیه، اورمیه، رومیه، رضائیه

اصفهان: انزان، گابیان، گابیه، جی، کی، اسپاهان، سپاهان، اسپهان، صفاهان، اسفاهان، اسبهان، اسفهان، اسباهان، گابا، اسپادانا، آپادان، آپادانا، رشورجی، یهودیه، اصبدانه

اهواز: جمع هوزی یا سوزی، ناصری، سوق‌الاهواز، هرمزاردشیر، رام‌شهر، اگینیس، تاریانا، اوکسین

ایلام: پشتکوه، عیلام، انزان، انشان

بابل: بارفروش

بجنورد: بیژن گرد، بوزنجرد، چرمغان

بروجرد: وروجرد، وروگرد، ولوگرد، بروگرد، اروگرد، پیروزگرد

بندرعباس: گمبرون، عباسی

بوشهر: ری‌شهر

بیرجند: برجند، برجن، برکن، بیرگند

تبریز: داوریژ (به ارمنی یعنی انتقام)، تورژ (tavrezh)

تهران: طهران (از توابع ری)

خرم‌آباد: شاپورخواست

رشت: بیه‌پس

ری: رقا، رگا، رگها، راک، راگ، پیروزرام، راگس، راجس، ری‌اردشیر، محمدیه

زابل: نیمروز

زاهدان: دزداب

زنجان: خمسه

ساری: سارویه، طوسان، زدرکرد، زادراکارتا، وَرنَه، فناکه (phanaca)، سیرینکس (syrinx)، اوهر، نارنجه کوتی

سنندج: سنه دژ

شیراز: تی را سی ئیش

شهرکرد: ده‌کرد

شوش: شوشن یا شوشان

شوشتر: ششدر (شش دروازه)، شوشدر

قزوین: کژین، کشوین، کشرین

کرمان: بردشیر

کرمانشاه: قرماسین، کامبادن، کرمانشه

گرگان: وُرکان، هیرکانیا، جرجان

مراغه: ماداوا، رغه، مارگیانا، افرازه‌رود، مراغا

مشهد: سناباد (از توابع طوس)

نیشابور: نشابور، نشاپور، نیشاپور، نیسابور، نیوشاهپور، نیوک شاهپوهر (Nivak - Shahpuhr)

همدان: امدانه، هگمتان، هنگمتان، اگباتان

یاسوج: تل خسرو

یزد: منسوب به یزدگرد، زندان سکندر، ایساتیس، فرافیژ
نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

درباره دانشمندان و بزرگان

                            

 ابو عبد الله جابر بن حیان
 
تاريخ تولد و فوت وي كاملاً مشخص نيست تاريخ تولد وي در حدود سال 721 هجري قمري احتمالاً در كوفه بوده وي از بزرگترين كيمياگران مسلمان است. نام او در هنگام ترجمه آثارش به زبان لاتين به نام geber (جبر يا گبر) در اروپا شهرت دارد. او با تحقيقات خود پيشرفتهاي زيادي را در علوم به وجود آورد. دوره زندگي جابربن حيان همزمان با اوج عظمت و شكوه و قدرت مسلمان بوده، زماني كه هارون‌الرشيد خليفه مسلمانان بود و از علم و دانش حمايت مي‌كرده است جابر با امام صادق (ع) رابطه داشته و از اصحاب امام جعفر صادق بوده است وي از حمايت برمكيان برخوردار بود اما هنگاميكه جعفر برمكي به دستور خليفه كشته شد، ماندن در بغداد را صلاح ندانست و فراري شد و به زادگاه خويش بازگشت. در آنجا در تنهايي و انزوا به كارهاي علمي و تحقيقي پرداخت تا سرانجام از جانب مامون عباسي مورد احترام و حمايت قرار گرفت. در دايره‌المعارف بريتانيكا ذكر شده است كه جابربن حيان علوم پنهاني را از امام جعفر صادق ياد گرفت، و ي به اسطرلاب مطالبي را نوشته است. از كارهاي مهمي كه جابر در زمينه علم كيميا انجام داده آن است كه اصل عناصر اربعه يوناني را تغيير داده و اظهار كرده است كه از آن عناصر تنها دو جوهر به نام گوگرد و زيبق به وجود مي‌آيد.
آزمايشگاه شيمي جابر تا دو قرن از ديد مردم پنهان بود تا اينكه زماني كه مي‌خواستند در شهر كوفه در نزديكي دروازه دمشق بنايي بسازند آزمايشگاه وي را كشف كردند. جابر بيشتر عمر خود را در آزمايشگاه بسر برد وي در آنجا به تجزيه و تركيب مواد گوناگون مي‌پرداخت با توجه به همين مسئله مي‌توان او را از اولين دانشمندان اسلامي كه علم شيمي را بر پايه آزمايش و تحقيق بنا كردند نام برد.
وي در زمينه رنگها، تحقيقات و كشفيات جالبي ارائه نموده است، حدس زده‌اند كه وي به خاصيت راديواكتيو هم پي برده بود، وي روشهايي را براي استخراج و تصفيه فلزات مطرح كرده است. جابر اعتقاد داشت كه تبديل عنصري به عنصر ديگر از راه وساطت جوهري اسرارآميز صورت مي‌گيرد او و شاگردانش اين جوهر اسرارآميز را اكسير نام نهادند. جابر به خوبي از تهيه و ساختن سفيداب سرب آگاه بوده است. ابن‌النديم در كتاب الفهرست به بيش از 35 كتاب او اشاره مي‌كند كه از مشهورترين آنها مي‌توان به اين كتابها اشاره كرد: كتاب‌الزيبق، كتاب الركن، كتاب الاحجار، كتاب القمر، كتاب واحدالاول، و... وي در حدود سال 815 هجري قمري احتمالاً در كوفه وفات يافت.
 
هاتف اصفهانی
زادروز
نیمه نخست قرن دوازدهم
اصفهان
درگذشت
۱۱۹۸ه. ق.
قم
آرامگاه
نام‌های دیگر
میراحمد
دوره
قرن دوازدهم هجری
فرزندان
سید احمد حسینی‌ متخلص‌ به‌ هاتف اصفهانی از شعرای‌ نامی‌ ایران‌ در عهد افشاریه‌ و زندیه‌ است‌. وی‌ اصالتا از خانواده‌ای‌ آذربایجانی‌ بود ولی‌ در اصفهان‌ بدنیا آمد. سید احمد درکودکی‌ به‌ تحصیل‌ علوم‌ قدیمه‌ و از جمله‌ ادبیات‌ فارسی‌ و عربی‌، طب‌، منطق‌ و حکمت‌ پرداخت‌ و گذشته‌ از علم‌ طب‌ که‌ در آن‌ تسلط داشت‌، به‌ یکی‌ از سرآمدان‌ زبان‌ عربی‌ مبدل‌ گشت‌ و اشعاری‌ به‌ زبان‌ عربی‌ سرود. هاتف‌ در جوانی‌ به‌ سرودن‌ اشعار خود پرداخت‌ و در طول‌ زندگی‌ آرام‌ خود از مدح‌ شاهان‌ و روی‌ آوردن‌ به‌ دربار سلاطین‌ خود داری‌ کرد و بیشتر به‌ مطالعه‌ و حکمت‌ و عرفان‌مشغول‌ بود. وی‌ در سال‌ ۱۱۹۸ درگذشت‌.
هاتف‌ اصفهانی‌ شاعری‌ توانا و مسلط به‌ زبان‌ و ادب فارسی‌ بود. وی‌ از سبک‌ شعرای‌ متقدم‌ ایران‌ به‌ ویژه‌ حافظ و سعدی‌ پیروی‌ می‌ کرد و طبع‌ خود را در سرایش‌ تمامی‌ قالبهای‌ شعری‌ اعم‌ از غزل‌، قصیده‌ و رباعی‌، ترجیع‌‌بند و ترکیب‌‌بند آزمود. شهرت‌ عمده‌ هاتف‌ به‌ سبب‌ شاهکار بزرگ‌ ادبی‌ او (ترجیع‌‌بند عرفانی‌) است‌ که‌ در آن‌ هم‌ از حیث حسن‌ ترکیب‌ الفاظ و هم‌ از حیث‌ توصیف‌ معانی‌ داد سخن‌ داده‌ است‌. وی‌ مرثیه‌ های‌ زیبایی‌ نیز با استفاده‌ از ماده‌ تاریخ‌ (حروف‌ ابجد) در مرگ‌ بزرگان‌ و دوستان‌ خود سرود که‌ این‌ اشعار از ارزش‌ بالایی‌ برخوردارند.

مهم‌ترین‌ اثر باقی‌ مانده‌ از هاتف‌ اصفهانی‌ دیوان‌ اشعار او و چند صد بیت‌ شعر به‌زبان‌ عربی‌ است‌.
بخشی از بند اول ترجیع‌بند معروف هاتف:
ای فـدای تـو هم دل و هم جــان
وی نثار رهت هـم این و هـم آن
دل فـدای تو چــون تویی دلبر
جان نثار تو چون تویی جانـان
دل رهـانـدن ز دست تو مشکـل
جـان فشانـدن به پـای تو آسان ...
ساقی آتش پرست و آتش دست
ریخت در ساغر آتش سوزان
چون کشیدم نه عقل ماند و نه هوش
سوخت هم کفر از آن و هم ایمان
مست افتادم و در آن مستی
به زبانی که شرح آن نتوان
این سخــن می‌شنیـدم از اعضا
همـه حتـی الوریـد والشـریان
که یکی هست و هیـچ نیست جـز او
وحـــده لا الــه الاّ هـــو
نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

درباره حیوانات

 

                                  
همه چیز درباره گربه
معرفي
گربه‌ عضو خانواده‌ گربه‌سانان‌ بوده‌ و حيواني‌ گوشتخوار مي‌باشد. از خصوصيات‌ گربه‌سانان‌ يكي‌ پوشش‌ راه‌راه‌ يا لكه‌اي‌ تيره‌ در زمينه‌اي‌ روشن‌تر بوده‌ كه‌ اين‌ لكه‌ها و خطوط از هم‌ جدا مي‌باشند. خصوصيت‌ ديگر داشتن‌ پوزه‌ كوتاه‌ ودندانهايي‌ است‌ كه‌ براي‌ بريدن‌ و پاره‌كردن‌ تخصصي‌ شده‌اند.

گربه‌ اهلي‌ با سگ‌ متفاوت‌ است‌. سگ‌ اجتماعي‌تر و با وفا بوده‌ ولي‌ گربه‌ منزوي‌ و خودخواه‌ مي‌باشد. بيش‌ از 100 نژادشناخته‌ شده‌ گربه‌ وجود دارد اگر چه‌ بيشتر گربه‌ها دورگه‌ مي‌باشند. گربه‌ها را ميتوان‌ در 2 گروه‌ كلي‌ موكوتاه‌ و موبلندتقسيم‌بندي‌ نمود.
گربه‌ بالغ‌ 30 دندان‌ دارد. فكهاي‌ گربه‌ حركت‌ جانبي‌ ندارند تا غذا آسياب‌ شوند، ضمنا دندانهاي‌ آسيا نيز داراي‌ سطح‌آسياب‌كردن‌ نيستند، در عوض‌ زبان‌ سوهان‌ مانند گربه‌ توانايي‌ جداكردن‌ گوشت‌ از استخوان‌ (ونيز تيمار كردن‌ بدن‌) رادارد.

گربه‌ها بطور طبيعي‌ شبگرد هستند و در طول‌ روز بيشتر اوقات‌ را استراحت‌ مي‌كنند. اينكه‌ گفته‌ مي‌شود گربه‌ها درتاريكي‌ مي‌بينند صحت‌ ندارد، ولي‌ در نور كم‌ قادر به‌ ديدن‌ مي‌باشند. بدن‌ گربه‌ها داراي‌ انعطاف‌ زيادي‌ است‌ و هنگام‌دويدن‌ و تعقيب‌ شكار به‌ سرعت‌ به‌ حداكثر سرعت‌ خود مي‌رسد ولي‌ به‌ دليل‌ داشتن‌ ريه‌هاي‌ كوچك‌ طاقت‌ زيادي‌ ندارد(برخلاف‌ سگ‌) و زود خسته‌ مي‌شود.
با نژادهای گربه بیشتر آشنا شویم
گربه حیوانات فروتنی هستد که خودشان را بعنوان یک همدم دوست داشتنی در محیط خانه سازگا کرده اند بر خلاف سگها اختلاف زیادی در اندازه و بزرگی نشان نمی دهند و دارای نظم زیادی هستند . آنها حیوانات کوچکی بوده به شدت به تمیزی خود و محیطشان هستند . زمان زیادی را صرف شستن و آراستن پوشش خود صرف میکنند و حتی جهت دفع مزاج خود به یک جعبه کوچک در یک محل مشخص محدود مینمایند . این مشخصات آنها را مونس خوبی برای هر کس در یک آارپاتمان کوچک مینماید . با این وجود تمامی نژادهای گربه به منظور نگهداری در منزل مناسب نمی باشد . و شما باید در انتخاب خود کمال دقت را نماید .


بعنوان مثال نژادهای مو بلند به رقم زیبایی و قانع بودنشان زمان قابل توجهی را صرف آراستن خود میکنند . و نیاز به رسیدگی طولانی دارند .
اگر این عمل به طور مرتب و حد اقل چندین بار در روز تکرار نشود پوشش بدن آنها ژولیده می شود که سبب ناراحتی و اذیت گربه شده و همچنین هزینه داامپزشکی زیادی برای صاحب آن فراهم میکند .
در صورتی که در نژادهای مو کوتاه تنها به حد اقل رسیدگی و برای نیاز دارند ولی آنها نیز به نوعی دیگر سبب آزار احتمالی صاحب خود را فراهم میآورند . .گه این مسئله در نژادهای برمه ای . شرقی و سیامی صدق میکند و صداهای ناهنجار آنها چهره ای فراموش ناشدنی را در ذهن صاحبان آنها فراهم میآورد . نژادهای روسی و کورات بعنوان نژادهای ساکت و آرام نگهداری میشوند و در صورتی که نژادهای رکس شیطان و موذی هستند .
نژادهای ترکیه ای با توجه به علاقه خاص به شنا در خانه های واجد استخر را ترجیح میدهند . اما میتواند خودش را بایک تشت پر از آب هم سرگرم نمایند .
بخاطر داشته باشید گربه ها زندگی طولانی تا هجده سال یا بیشتر را داشته باشند اگر در انتخابتان اشتباه کرده باشید این مدت برایتان یک ابدیت طول خواهد کشید .
کلام آخر اینکه فقط به ظاهر گربه توجه نکنید و نیازهای درونی آنها را هم مد نظر بگیرید و سعی کنید انتخاب درستی داشته باشید تا شما و گربه تان با یک تطابق و هارمونی کامل سالهای متمادی زندگی خوشی کنار هم داشته باشد
محل سکونت

جد گربه‌های اهلی از گربه‌های وحشی آفریقایی است البته گربه‌های وحشی و بومی استرالیایی نیز می‌توان نیاکان نژاد گربه‌های اهلی استرالیا نامید.
گربه‌ها به آفتاب علاقه زیادی دارند و همیشه هنگام روز های افتابی در زیر آفتاب می‌خوابند البته گربه‌ها بدنشان بیشتر از ۴۴ درجه سانتی‌گراد را تحمل نمی‌کند(گربه‌هایی که پوست ضخیمی دارند تا ۵۲ درجه هم تحمل می‌کنند)
اگر از ۳۹ درجه سانتی‌گراد دما بیشتر شود آن‌ها عرق می‌کنند و با آن‌که به آب علاقه زیادی ندارند عرقشان را تحمل می‌کنند.

غذا خوردن

گربه ها بیش از هزار گونه اند اما بیشتر آنها جانوران کوچک تر از خودشان را می خورند (گربه های بزرگ حتی خرگوش هم می خورند) و علاقه اصلی آنها پرندگان٬موشها٬موشهای صحرایی٬کژدم های کوچک٬سوسک٬ملخ و حیوانات کوچک دیگر است
                       
نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: چهار شنبه 12 بهمن 1390برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

تصویر هفته

 

نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

داستان

 

در زمانهای قدیم در یکی از بلاد پیر مردی با زنش زندگی میکرد .کار این پیرمرد نانوایی بود و بعد از اتمام کار روزانه اش به ماهیگیری میرفت و ماهیهایی را که میگرفت برای مصرف خودشان به خونه می آورد .این پیرمرد در سخاوت و پاکی زبانزد خاص و عام بود همه اهل شهر احترام خاصی بهش قائل میشدند چنان که از شهرهای دیگه هم به دیدنش می آمدند .کسانی که پول برای خرید نان نداشتند بهشون نان میداد .هر وقت به خونه وارد میشد تکیه کلامش این بود سلام زن تنورت داغه چایئت به راه و زنش هم بهش خوش آمد میگفت و ماهییی که با خودش آورده بود و از دستش میگرفت و در تنور سرخ میکرد و باهم میخوردند.تا اینکه روزی شاه از آوازه و شهرت این پیرمرد به خشم میاد و به وزیرش میگه باید کاری کنیم تا این پیرمر در پیش مردم اعتبار خودش و از دست بده چرا که مردم اعتمادی که به اون دارند من که شاهشون هستم به من ندارند .وزیر نقشه میکشه تا اینکه یک روز به اتفاق شاه با لباس مبدل وارد نانوایی پیرمرد میشن و چند تا نون ازش میخرند .دست توی جیب خود برده و میگویند که ما پول همراه خود نیاوردیم بهش میگویند ما تاجر هستیم و از دیار دیگری اومدیم .پیرمرد میگه اشکالی نداره شما نون ها را ببرید هر موقع اومدید این طرف پولش و میدید.وزیر میگه نه اصلا نمیشه شاید نیومدیم .پیرمردمیگه باشه در اون صورت حلالتون میکنم .شاه از دستش انگشتری که نشان پادشاهی او بود از انگشتش در آورد و به پیرمرد داد و گفت این پیشت باشه هروقت ما پول تو را دادیم این و ازت پس میگیری ولی مواظب باش گمش نکنی چون خیلی گران بهاست .پیرمرد قبول نکرد .ولی وزیر و شاه به اصرار بهش دادند. وقتی کارش تموم شد و به خونه رفت زنش از دیدن انگشتر تعجب کرد و پرسید این کجا بود و اون هم تمام ماجرا را برایش تعریف کرد .زنش گفت نباید قبول میکردی اگه خدای نا کرده گم بشه چی ؟ ما توان مالی اون و نداریم که جبرانش کنیم . خلاصه اون شب پیرمرد انگشتر و میندازه به انگشتش و میگیره میخوابه . وزیر و شاه شاه که برای پیرمرد بیچاره نقشه کشیده بودند .شبانه چند مامور و مخفیانه به خونه پیرمرد می فرستند تا اون انگشتر را ازش بدزدند . ماموران این کار و را با موفقت انجام میدن و انگشتر و از پیرمرد میدزدند و تحویل پادشاه میدهند . بیچاره پیرمرد وقتی صبح بلند شد دید انگشتر نیست . همه جای خونه را زیر و رو کرد ولی اثری از انگشتر نبود زنش گفت حالا چه کار میکنی گفت نمیدونم فلا برم مغازه اگه اومدند ماجرای دزدیده شدنش و بهشون میگم .پیرمرد وقتی مغازه را باز کرد وزیر اومد و تقاضای امانتشون و کرد وپول نون ها را بهش داد پیرمرد ماجرا را بهش گفت که آره دیشب انگشتر را ازم دزدیدند و وزیر عصبانی شده اون بیچاره را کشان کشان به قصر شاه برد وقتی وارد قصر شد در جا خشکش زد چون دید کسی که ازش نون خریده بود شاه بود .شاه با عصبانیت بهش گفت اگه تا یک هفته نتونی انگشتر را پیدا کنی گردنت را میزنم فقط یک هفته . پیرمرد با ناراحتی قصر را ترک کرد و به خونه اش رفت زنش وقتی ناراحتی او را دید ازش پرسید چه شده . پیرمرد گفت بیچاره شدیم زن کسی که انگشتر را بهم داده بود شاه بوده و یک هفته بهم مهلت داده تا براش پیدا کنم و گر نه اعدامم میکنه خلاصه هر روز با ناراحتی میرفت سر کار و برمیگشت تا اینکه پنج روز از مهلتش گذشته بود که که زنش بهش گفت ببین من اون روز خوب به اون انگشتر نگاه کردم و مدلش دقیقا یادمه میتونیم سفارش ساخت بدلش و بدیم برامون بسازند و ببری تحویل شاه بدی بعد یواشکی از این شهر کوچ میکنیم تا اونها بیان بفهمن اون انگشتر بدل است ما از اینجا فرسنگها دور شده ایم پیرمرد گفت نه زن با این کارم و فرار مهر تائید دزدی را به پیشانی خود میزنم فقط به خدا توکل میکنم و بس چرا باید از کاری که نکردم فرار کنم خدا خودش بزرگه خودش کمکم میکنه فرداصبح بلند شد و رفت سر کار . ششمین روز بود شاه و وزیر خوشحال از این که فردا گردن پیرمرد را میزنیم میرند کنار رود خانه برای ماهگیری شاه یه ماهیه بزرگ از آب داشت میکشید بیرون که یه دفعه پاش سر میخوره می افته رودخونه ملاظمان وقتی شاه را از آب میکشند بیرون شاه متوجه میشه که انگشتر در انگشتش نیست به ملاظمان دستور میده که اون و برام پیدا کنید هر چه میگردند کمتر می یابند انگار که آب شده رفته بود توی زمین شاه با ناراحتی تما به قصرش برمیگرده .پیرمرد غروب روز ششم وارد خونه اش شد با یک ماهی کوچک در دستش زنش گفت امروز ماهیه بزرگی به تورت نخورده . پیرمرد گفت خوب قسمت آخرین شب زندگیم همین اندازه بود پا شو چاقو را بیار .زنش چاقو را آورد و دست شوهرش داد و اون هم شروع به پاک کردن ماهی کرد وقتی داشت شکمش و خالی میکرد متوجهه یک شیئ عجیب شد وقتی اون و دراورد و تمیزش کرد دید همون انگشتر شاهه خیلی خوشحال شد و خدا را شکر کرد و به زنش گفت دیدی گفتم زن توکلت به خدا باشه خداوند ارحم الراحمینه
 
منبع قصه های ایراج

ادامه مطلب
نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: جمعه 30 دی 1390برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

ایا می دانید که :

 

اگر یک قورباغه به اندازه استاندارد یک انسان باشد می تواند بیش از 170 متر بپرد .
اگر یک کک به اندازه استاندارد انسان باشد می تواند پرشی با ارتفاع بیش از 600 متر انجام دهد .
اگر یک سوسک گورخری به اندازه استاندارد انسان باشد می تواند وزنه ای به وزن 54000 کیلو گرم را بالا ببرد .
اگر یک ماهی آزاد به اندازه استاندارد انسان باشد می تواند تا ارتفاع بیش از 9 متر بپرد .
می‌دانید یک انسان ۸ ثانیه بعد از قطع گردن هنوز به هوش است.
آیا می‌دانید سالی ۵۰۰ شهاب سنگ به زمین برخورد می‌کنند.
آیا می‌دانید خورشید روزی ۱۲۶٫۰۰۰ میلیارد اسب بخار انرژی به زمین می‌فرستد.
آیا می‌دانید کوچک‌ترین زمین فوتبال ساخته شده یک بیست هزارم یک تار مو است (نانو).
آیا می‌دانید با دویدن می‌توان مسافر زمان بود و کسری از ثانیه از دیگران بیشتر عمر کرد.
آیا می‌دانید ۵۶ درصد افرادی که دست چپ هستند، تایپیستند.
آیا می‌دانید برای تولید ۱ لیتر بنزین ۲۳٫۵تن گیاه در گذشته مدفون شده است.
آیا می‌دانید هر ۱ دقیقه نسل یک موجود زنده منقرض می‌شود.
آیا می‌دانید داوینچی با یک دست می‌نوشت و با دست دیگر نقاشی می‌کشید.
آیا می‌دانید گوش و بینی در تمام طول عمر رشد می‌کنند.

                     
دانستنیهای قرانی
دو آیه در قرآن كریم هست  كه صنعت قلب  مستوی  یا عكس كامل دارد ، یعنی از هر دو سو یكسان  خوانده میشود:
            1- " كل فی فلك "  یس ، 40
            2 - ربك  فكبر "  مدثر 3،
دو آیه در قرآن هست كه تمامی حروف الفبا  در آنها به كار رفته است ،     
     الف: آیه 154 سوره آل عمران ( ثم انزل علیكم من بعد الغم امنه  و نعاسا یغشی طا ئفه منكم ... تا آخر آیه (
ب: آیه 29 ( آیه آخر ) سوره فتح كه آغاز آن چنین است : " محمد رسول الله و... تا آخر آیه " .
 

                            

نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: جمعه 30 دی 1390برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

ببینید شما بین این ها هستید

دبستان جوادالائمه اصفهان 1382

 

 

دبستان شهدای جندق سال 75

 

 دبستان مکتبی 1380

                                                       بقیه در ادامه مطلب


ادامه مطلب
نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: جمعه 30 دی 1390برچسب:دبستان شهدای جندق سال 1375,دبستان شهدای جندق سال 1376,دبستان شهدای جندق 1377,دبستان شهدای جندق 1376, | موضوع: <-PostCategory-> |

امامزاده سید محمد قهدریجان

 

امامزاده سيدمحمد از نوادگان امام موسي بن جعفر(ع) مي‌باشد كه زیارتگاه این بزرگوار در صحراي زارچان قهدریجان واقع است که در ایام و مناسبت های مختلف زیارتگاه سیل مومنین و مشتاقان از مناطق مختلف است.
نسب این امامزاده بزرگوار به حضرت امام موسی کاظم علیه السلام می رسد و بسیار دارای کرامت می باشد.
مساحت :
 مساحت کل امامزاده به 7000 متر مربع می رسد و زیر بنای مساحت فعلی امامزاده که شامل حرم و شبستانهای اطراف آن به 1000 متر می رسد. مصلایی بزرگ نیز در کنار حرم ساخته شده که به مساحت 2000 متر مربع می رسد.
توضیحات : 
این امامزاده یکی از معروف ترین و بنام ترین امامزاده های منطقة شهرستان فلاورجان می باشد.در شجره نامه به تأیید آقای فلسفی و کتابخانه آستان قدس رضوی موجود در حرم امامزاده چنین آمده است که: سید محمد در قهدریجان استان اصفهان مدفون شده و نسب آن حضرت چنین است: [محمد بن عیسی بن موسی بن ابراهیم بن موسی بن جعفرعلیه السلام [امامزاده چون به روسستای زارچون استان اصفهان رسید، دشمنان متوجه شده و حضرتش در زارجون دفن گردیده اند. نقل قول است که آبادی و ده مورد نظر تخریب شده اما امامزاده محمد محل توجه زایرین و مشتاقین می باشد. ] گنبد و حرم قبلی امامزاده بنایی با مصالح خشت و گل بوده و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به همت اهالی و خیرین بنای فوق ساخته شده است. ضریحی از جنس نقره به ابعاد 3×2 متر روی سنگ مزار و داخل بقعه نصب شده است. ارتفاع گنبد آجری امامزاده که بصورت 3 پوش ساخته شده ازکف 17 متر بوده است. در ضلع شرقی صحن و دور تا دور حیاط جهت اسکان زوار اتاقهایی ساخته و در نظر گرفته شده است و وسایل رفاهی و سرویسهای بهداشتی نیز با همت هییت امناء امامزاده جهت آسایش زایرین و مسافرین راههای دور و نزدیک طراحی و ساخته شده است. مردم و اهالی شهر و سایر شهرهای دور و نزدیک با توجه به کرامات این امامزاده بزرگوار به زیارت این مکان مقدس آمده و برای رفع حاجاتشان دعا و زیارت می کنند.
آدرس :
اصفهان-قهدریجان-در 3 کیلومتری شهر قهدریجان به سمت نجف آباد واقع در شهرستان فلاورجان و در فاصله 4 کیلومتری شهر فلاورجان و در صحرایی معروف به صحرای زارچون قهدریجان

 

نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: چهار شنبه 28 دی 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |