ادبستان بیست


اداب ورسوم قهدریجان

برخی از اعتقادات قدیم مردم قهدریجان

 

1- گذاشتن دست بر دو طرف چهارچوب درب باعث ایجاد نزاع و دعوا می شود و برای جلوگیری از آن فرد مذکور باید پس از برداشتن دست از چهارچوب، دستانش را به هم بزند.
2- اگر دو دندان بالا و جلویی کودکی قبل از دندان های پایین دربیایید باید کودک را از یک بلندی پایین انداخت بدین ترتیب که چهار پته ی یک بقچه را می گیرند و کودک را از ارتفاع کوتاه مثلا یک متری درون بقچه می اندازند و معتقدند عدم انجام این کار باعث خواهد شد تا کودک بالاخره روزی از پشت بام یا یک بلندی سقوط کند.
3- اگر فردی در راه رفتن مشکل داشته باشد که در گذشته به علت نوع کفش ها پاهای فرد به یکدیگر گیر می کرده (و به اصطلاح عامه تپق می زده)، چند کلوخ در یک چهارراه درست می کرده (در اصطلاح عامه یک کپولی می ساخته) و معتقد بوده اند هر کس که با آن برخورد و خرابش کنند دچار این مشکل می شود و فرد قبلی از آن رهایی می یابد.
4- اعتقادی که بسیار طرفدار دارد چشم خوردن و راه های مبارزه و درمان آن است.از جمله "نمک" و "کجی گربه "( که پوسته صدفی سفید ضخیم و کوچک به اضافه متفرعات تزئینی دیگر است) برای کودکان که آسیب پذیر ترند و برای درمان چشم خوردگی می بایست تکه ای از بند تمبان شخص چشم زننده را گرفته و بر روی آتش بسوزانند تا اثر چشم زدگی خنثی شود.
5- اگر زنانی که آرد برای نان پختن خمیر می کنند روی خمیر را صاف نکنند بچه برادرشان ناقص الخلقه متولد خواهد شد.
6- اعتقادی که در گذشته دور بوده منع اقوام مرده از پختن غذا ابتدا برای چهل روز و بعدا برای فقط هفت روز بوده که در این زمان همسایه ها گاه برای خانواده مرده غذای پختنی می آورده اند.
7- مشاهده مرده توسط زن باردار موجب چشم شوری فرزندش می شود.
8- سفارش زنان به خوردن مرغ سیاه برای پسر دار شدن که معمولا یک پر مرغ را بر بدنش باقی می گذاشتند تا نشانه سیاه بودن مرغ باشد.
9- خری که دارای بینی قرمز رنگ باشد "خر دزه " خوانده می شود و اعتقاد بر آن است که این خر راضی به مرگ خود می باشد تا صاحبش ضرر کند و معمولا افراد از خریدن آن ها پرهیز می کرده اند.
10- زن باردار معمولا یا بی اشتها می شود یا اشتهای زیادی پیدا می کند که در حالت دوم معروف به " تاسه کردن " است و می بایست غذای مورد علاقه وی را مهیا کرد وگرنه پشت بچه سیاه خواهد شد! و معمولا رسم است مادر دختر باردار برای وی غذایی که معمولا کماج است (نوعی شیرینی محلی) می پزد و هم برای دختر می فرستد همچنین مقداری از آن را بین اقوام خودش تقسیم می کند.
11- برای درمان آبریزش بینی از موجودی از دسته بندپایان معروف به خرخاکی استفاده می شده بدین صورت که موجود را له کرده و در بینی قرار می داده اند.
12- برای دل درد از مغز کوبیده هسته آلبالو استفاده می شده که بسیار بد طعم و دارای بوی زننده می باشد.
13- برای درمان زخم ها و دانه های روی بدن از دود فضله چهارپایان بویژه خر ماده استفاده می شده.
14- استفاده از شير خر براى درمان سياه سرفه.
15- به داماد های تازه از طرف مادر عروس پس از اولین مهمانی داماد هفت ظرف غذا (هفت کمایدون) داده می شده که اکنون نیز بعضی خانواده ها پایبند به آن هستند و البته داماد می بایست هنگام پس آوردن ظروف النگو ، انگشتر، سرویس چینی یا ... در یکی از ظروف قرار می داده است.
16- یکی از رسوم که نشان دهنده احترام به نان و برکات خداوند است فرستادن یک یا چند عدد نان خانگی برای زوج در روز پس از ازدواج می باشد
نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: جمعه 26 اسفند 1390برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |